RSS

Wyniki ankiety „Przedszkolaki w internecie”

10 Lu

Zespół Multimedialny organizuje w dniach 13-17 lutego przedszkolny Tydzień Bezpiecznego Internetu. Zaplanowaliśmy specjalne multimedialne zadania dla przedszkolaków
oraz kampanię informacyjną dla rodziców zainteresowanych zagadnieniem bezpieczeństwa dzieci w sieci.


Dzień Bezpiecznego Internetu 2012

Wstępem do obchodów Tygodnia Bezpiecznego Internetu była ankieta pt. „Przedszkolaki w internecie” wypełniana online przez rodziców naszych przedszkolaków w dniach od 30 stycznia do 7 lutego.
Dziś prezentujemy wyniki tego badania, na które odpowiedziało 30 rodziców.

 Część 1. Przedszkolaki w internecie

Zapytaliśmy rodziców, czy w miejscu zamieszkania dzieci znajduje się komputer z dostępem do internetu oraz czy mają one styczność z zasobami internetu poza domem.

100% ankietowanych zadeklarowało posiadanie dostępu do internetu w domu. 10% dzieci ma dostęp do internetu także poza domem.

Zapytani o czynności, jakie wykonuje dziecko na komputerze, rodzica wskazywali najczęściej korzystanie z gier na platformach dziecięcych, wypełnianie kolorowanek online oraz ogladanie filmów i animacji z płyt CD/DVD. 43% dzieci korzysta z gier dostępnych na płytach CD/DVD oraz ogląda filmiki na You Tube. Rodzice deklarują, że 33% dzieci rozmawia online poprzez komunikatory, a 10% przegląda strony internetowe.

Na pytanie o to, kto towarzyszy dziecku podczas zabaw na komputerze, 97% ankietowanych rodziców deklaruje swoją obecność, 23% deklaruje wspólną zabawę dziecka z rodzeństwem. Najchętniej samodzielnie bawi się 7% dzieci, natomiast z koleżanką lub kolegą 3% dzieci.

 

Zapytaliśmy rodziców o najbardziej pasujący opis zwyczaju korzystania przez dziecko z komputera i internetu. Stałe towarzystwo drugiej osoby podczas korzystania z komputera wskazało 47% ankietowanych. Kolejne 47% deklaruje włączanie wybranej gry lub strony i odejście od dziecka na jakiś czas. 7% rodziców wskazało całkowitą samodzielność dziecka w wyborze aktywności.

Jak przedstawia powyższe zestawienie przeciętnego czasu poświęcanego przez dzieci na zabawę przy komputerze, aż 70% rodziców okresla ten czas jako pół godziny dziennie. Kilkanaście procent rodziców wskazuje, iż jest to jedna lub dwie godziny dziennie. 3% ankietowanych deklaruje, iż dzieci spędzają przy komputerze trzy lub cztery godziny dziennie.

Zapytani o rodzaje urządzeń multimedialnych, z jakich potrafią korzystać dzieci większość rodziców wskazała telewizor, komputer stacjonarny lub laptop oraz telefon komórkowy. 40% dzieci potrafi obsługiwać DVD, 17% – Play Station, 13% X-Box`a. Niektóre dzieci (7%) potafią obsługiwać tablet i inne urządzenia.

Część 2. Bezpieczni w internecie

W kolejnej części ankiety poprosiliśmy rodziców o określenie poziomu świadomości dzieci odnośnie zasad korzystania z internetu oraz bezpieczeństwa w sieci.

Rodziców zapytano, czy rozmawiali z dzieckiem na temat pożądanych i niepożądanych zachowań w internecie. 77% ankietowanych nie przeprowadziło jeszcze z dzieckiem takiej rozmowy. 23% rodziców taką rozmowę przeprowadziło.

Zapytani o instalację filtru rodzinnego na komputerze, z którego korzysta dziecko, 33% ankietowanych podało informację, że taki filtr został już zainstalowany. 50% rodziców nie posiada takich zabezpieczeń, ale zamierza je zainstalować. 17% rodziców nie zamierza instalować filtru rodzinnego na komputerze domowym. 

Poprosiliśmy ankietowanych o ocenę umiejętności dziecka w zakresie rozpoznawania stron przyjaznych i nieprzyjaznych oraz ocenę świadomości dziecka w sprawie zagrożeń tj. uwodzenie przez internet, wyłudzanie danych osobistych imajątkowych itp. Ocena rodziców przedstawia się następująco: 

Można zauważyć, że według 37% rodziców dzieci nie potrafią rozpoznawać stron im przyjaznych i nieprzyjaznych lub potrafią je rozpoznawać w średnim stopniu (33% ankietowanych). Dwoje rodziców uznaje, że ich dziecko doskonale potrafi ocenić charakter strony internetowej.
Zdecydowana większość rodziców (67%) uważa jednak, że ich dzieci nie mają świadomości zagrożeń płynących z niewłaściwego korzystania z internetu. Pełną świadomość dziecka w tym zakresie uznaje dwoje rodziców, co stanowi 7% badanych.

Zapytaliśmy rodziców o potrzebę pozyskania od nas informacji na temat działań sprzyjających bezpieczeństwu dzieci w internecie. 63% ankietowanych wyraziło chęć uzyskania takich informacji, 37% nie ma takiej potrzeby.
Odpowiedź na pytanie o chęć organizowania zajęć o tematyce bezpieczeństwa podczas korzystania z nowych technologii dla dzieci w przedszkolu okazała się niemal jednogłośna.  93% ankietowanych chciałoby, aby tego typu zajęcia przeprowadzić w przedszkolu.

 

 Część 3. Wiek dzieci

Przedstawiamy wykres ukazujący wiek dzieci, których dotyczyło badanie.

Dziękujemy wszystkim rodzicom, którzy wzięli udział w badaniu.

Wkrótce spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, jak wyniki przez nas zebrane przekładają się na badania Fundacji Dzieci Niczyje oraz treści portalu Safer Internet.

 
Dodaj komentarz

Opublikował/a w dniu 10 lutego 2012 w Akcje i kampanie, Wydarzenia

 

Tagi: ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s