RSS

Potrafię sam!

22 Czer

Dążenie do samodzielności w elementach życia codziennego w domu i przedszkolu jest jednym z motorów rozwojowych dziecka, wpływającym także na jego poczucie sprawstwa i własnej wartości. Umożliwianie dziecku samodzielnego działania i pokonywania trudności jest pierwszym krokiem do nabywania umiejętności społecznych,  a w perspektywie poznawczej – do osiągnięcia gotowości szkolnej. 

O tematyce samodzielności i wychowania dzieci do życia w społeczeństwie można przeczytać między innymi w ciekawym artykule „On jest jeszcze taki malutki…” oraz „Why our children are so bored…” .

Zainspirowani doświadczeniami islandzkiego przedszkola Leikskólinn Holt (partnera w projekcie Erasmus  – „Through democracy to literacy”) i efektami płynącymi z poszerzania dzieciom ich przestrzeni samodzielności postanowiliśmy zreorganizować formę podawania i spożywania posiłków przez nasze przedszkolaki.

Od jakiegoś czasu, zależnie od wieku  i gotowości do podejmowania nowych wyzwań, dzieci samodzielnie przygotowują sobie śniadanie, nakładają sobie jedzenie na talerz adekwatnie do potrzeby w zakresie ilości jedzenia (pod czujnym okiem i dyskretną motywacją nauczyciela). Dzieci uczą się także posługiwać się nożem i widelcem oraz sprzątać resztki po posiłku z talerzyka.

Wydaje się, że to za dużo odpowiedzialności i decyzyjności, jak na kilkulatki? Nic bardziej mylnego! Nawet najmłodsze przedszkolaki radzą sobie z tymi zadaniami znakomicie!

 
Dodaj komentarz

Opublikował/a w dniu 22 czerwca 2016 w erasmus

 

Tagi: , , ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s