RSS

MATEMATYKA

Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzują się znacznymi różnicami indywidualnymi w zakresie tempa rozwoju umysłowego. Dotyczy to zarówno konkretnych przedszkolaków jak i całych grup rówieśniczych.
Z badań wynika, że wśród dzieci rozpoczynających naukę w szkole różnice w tempie rozwoju umysłowego sięgają do 4 lat. Są tam dzieci rozumujące już jak przeciętny dziewięciolatek i dzieci funkcjonujące na poziomie pięciolatka.

By pomóc dzieciom osiągnąć jak najwyższy poziom kompetencji matematycznych, korzystając z programu nauczania E. Gruszczyk – Kolczyńskiej i E. Zielińskiej Dziecięca matematyka, postanowiliśmy umieścić kilka propozycji zabaw i ćwiczeń rozwijających zdolności matematyczne dla każdej grupy wiekowej (3-latki, 4-latki, 5-latki i 6-latki) z podziałem na bloki tematyczne:

1. Orientacja przestrzenna.

2. Rytmy i rytmiczna organizacja czasu.

3. Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw.

4. Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów.

5. Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie i rozdzielanie po kilka.

6. Klasyfikacja.

7. Pomaganie dzieciom w uświadomieniu sobie stałej liczby  elementów w zbiorze, chociaż obserwują one zmiany sugerujące, że przedmiotów jest więcej lub mniej. Równoliczność. Przybliżanie dzieciom aspektu kardynalnego liczby.

8. Ustawianie po kolei, numerowanie. Przybliżanie dzieciom aspektu porządkowego liczby.

9. Długość: Kształtowanie umiejętności mierzenia i pomaganie dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości.

10. Intuicje geometryczne.

11. Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego.

12. Pomaganie dzieciom w uświadomieniu sobie stałej ilości płynów, chociaż po przelaniu wydaję się, że jest więcej lub mniej. Mierzenie ilości płynów.

13. Waga i ważenie.

14. Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią. Zapisywanie czynności matematycznych           w sposób dostępny dla sześciolatków.

Pierwsze sześć bloków należy realizować we wszystkich grupach wiekowych. Kolejne dwa przeznaczone są dla 4, 5 i 6 – latków (dla maluchów te treści są zbyt trudne). Blok 9, 10 i 11 realizują 5 i 6 latki a pozostałe trzy bloki przewidziane są tylko dla 6 – latków.

Proponujemy Państwu zacząć ćwiczenia matematyczne od tych przeznaczonych dla dzieci najmłodszych. Starsze dzieci będą miały okazję przypomnieć sobie zrealizowane treści a Państwo upewnicie się, że ten materiał został przez dziecko opanowany. Pojawiające się trudności w przyswajaniu materiału dydaktycznego z dziedziny matematyki wynikają najczęściej z faktu, że dziecko nie opanowało jeszcze łatwiejszego materiału, a już wymaga się od niego trudniejszego.

Realizacja przykładowych zadań w w/w blokach tematycznych pozwoli pomóc dziecku osiągnąć umiejętności przewidziane w podstawie programowej oraz rozwinąć uzdolnienia matematyczne. Zwiększy również szanse na dalsze sukcesy w nauce matematyki w szkole podstawowej, a rodzicom pozwoli na radosne i kreatywne obcowanie z własnym dzieckiem.

Opracowano na podstawie: Gruszczyk – Kolczyńska E, Zielińska E. (1999): Dziecięca matematyka – program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych,  WSiP.

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s