RSS

ORIENTACJA PRZESTRZENNA

TRZYLATKI

1. Kształtowanie świadomości schematu własnego ciała. Obdarzanie uwagą i porozumiewanie się na poziomie niewerbalnym.

  • Oglądanie i nazywanie części własnego ciała oraz lalki i misia – dotykanie, przypatrywanie się, oglądanie wizerunku w lustrze i nazywanie wyróżnionych części.

  • Niewerbalne porozumiewanie się – oglądanie min w lustrze, aby sprawdzić czy są zgodne z intencją, odczytywanie gestów i komunikatów mimicznych. Zabawy pantomimiczne.

2.Rysunek człowieka: wspomaganie dzieci w przechodzeniu od bazgrot do głowonogów i dalej do bogatszych schematów postaci człowieka

  • Rysowanie grubą kredką, kredą na asfalcie, patykiem na wygładzonej ziemi lub piasku. Zachęcanie do rysowanie człowieka (opowiadaj, jaki jesteś, a ja Cię narysuję). Inspirowanie dzieci do rozbudowywania głowonogów – dziewczynce sukienka, spodnie i bluzka dla chłopca.

3. Uświadomienie dzieciom relacji: Ja i moje otoczenie.

  • Wskazywanie i nazywanie kierunków, używanie wyrażeń przyimkowych w konkretnych sytuacjach: na, pod, za, obok, za mną, przede mną itp., poruszanie się zgodnie z poleceniami: idź do przodu (przed siebie), do tyłu (przesuń się do tyłu), w tę stronę.

 

CZTEROLATKI

1. Orientacja w przestrzeni i kształtowanie własnego punktu widzenia.

  • Kształtowanie świadomości własnego ciała poprzez dotykanie, nazywanie, oglądanie wizerunku w lustrze.

Umowy stosowane w orientacji przestrzennej: to jest lewa strona, bo serce masz po lewej stronie; to jest prawa strona, przód, tył (wskazywanie kierunku i rzut np. woreczkiem.

Wskazywanie i nazywanie położenia przedmiotów w stosunku do własnego ciała.

2. Rozwijanie zdolności obdarzania uwagą drugiej osoby – niewerbalne porozumiewanie się.

  • Kontrola w lustrze zgodności intencji i swojej mimiki – zagadki pantomimiczne (patrz uważnie i nazwij to, co pokazałem)

3. Rysunek postaci człowieka.

  • Rysunek pod dyktando oraz wymuszanie detali na rysunku, który już potrafi stworzyć (głowonogi).

4. Porozumiewanie się, co do miejsca dziecka w przestrzeni i położenia przedmiotów, które się wokół niego znajdują

  • Chodzenie pod dyktando. Pokonywanie toru przeszkód i nazwanie przebytej drogi.

 

  • Układanie przedmiotów wokół siebie odpowiednio do poleceń: połóż przed sobą, za sobą, z lewej, z prawej itp.
    Powiedz, z której strony leży przedmiot.

PIĘCIOLATKI

1. Orientacja w przestrzeni i kształtowanie własnego punktu widzenia: Ja i moje otoczenie.

  • Wprowadzenie umów typu: lewa, prawa, góra, dół, przód, tył.
  • Określanie położenia przedmiotów względem siebie.

Wdrażanie dzieci do wyrażania w rysunku swojej wiedzy o relacjach: Ja i moja przestrzeń.

2. Poznawanie schematu ciała drugiej osoby (punktem wyjścia jest własny schemat ciała).

  • Zabawy pozwalające przenieść świadomość schematu własnego ciała na drugą osobę: Rób to co ja, Czy jesteś do mnie podobny? itd.

 

  • Porównywanie własnego ciała ze schematem ciała innych osób: To jest podobne, a to inne

 

3.Drugi człowiek i jego otoczenie: przyjmowanie punktu widzenia drugiej osoby.

 Wprowadzenie kierunków w przestrzeni od osi ciała drugiej osoby: np. od Kasi do przodu, do tyłu, w górę, w lewo, w prawo.

  • Porozumiewanie się, co do położenia przedmiotów w stosunku do sylwetki ciała drugiej osoby: jest przed tobą, po twojej lewej stronie.
  • Próby przyjmowania punku widzenia drugiej osoby: ustalenie, co widzi druga osoba w różnych sytuacjach.

 

 

4. Obdarzanie uwagą drugiej osoby i porozumiewanie się z nią na poziomie komunikatów niewerbalnych.

 

  • Ilustrowanie gestem wierszy, opowiadań i piosenek.
  • Zagadki pantomimiczne.
  • Opowiadania ruchowe.

SZEŚCIOLATKI

1. Orientacja w przestrzeni. Precyzowanie własnego punktu widzenia, słowne ustalenie relacji: Ja i moje otoczenie.

  • Kształtowanie świadomości własnego ciała: nazywanie wyróżnionych części, dostrzeganie osi symetrii swojej sylwetki, różnicowanie lewej i prawej strony, wyprowadzanie kierunków od osi własnego ciała i posługiwanie się umowami typu: lewa, prawa, z tyłu, z przodu itd.
  • Prezentowanie w rysunku wiedzy o relacjach: Ja i moje otoczenie. Dbałość o szczegóły.
  • Świadome poruszanie się w przestrzeni: rozumienie i wykonywanie poleceń oraz słowne określanie miejsca, którym znajduje się dziecko.

2. Drugi człowiek w przestrzeni. Wdrażanie do przyjmowania punktu widzenia drugiej osoby i wymiana informacji.

  • Schemat ciała drugiej osoby – podobieństwo do własnego ciała.
  • Wyprowadzanie kierunków od osi ciała drugiej osoby: analogicznie do sposobu wyprowadzanie kierunków od osi własnego ciała.
  • Ustalanie, co widzi druga osoba w różnych sytuacjach i porównywanie tego z własnym punktem widzenia.

3. Wytyczanie kierunków od obranego przedmiotu: na lewo od …, na prawo od …, znajduje się za  … i tak dalej. Porozumiewanie się, co do wspólnie organizowanej przestrzeni: Ty i ja oraz nasze otoczenie.

  • Konstruowanie makiety: Nasze przedszkole
  • Ustalenie, jak dojść do określonego miejsca: do sklepu, do przystanku autobusowego itp.
  • Zabawy typu: Schowany miś.

4. Orientowanie się na kartce papieru.

  • Odwzorowywanie schematu własnego ciała na kartkę papieru: góra, dół, lewy brzeg, prawy brzeg kartki.
  • Umowy dotyczące kartki leżącej na stole: teraz tu jest góra, dół, lewy brzeg, prawy brzeg, górne rogi – lewy i prawy, dolne rogi – lewy i prawy.
  • Porozumiewanie się w sprawie miejsca na kartce papieru: rysuj od tego miejsca, narysuj na dole, narysuj w lewym górnym rogu.
  • Sposoby przedstawienia przestrzeni na płaszczyźnie: obrazki – widokówki, plany pomieszczeń, mapa znajomej miejscowości (osiedla) itd. Dzieci mają wiedzieć, że istnieją różne sposoby przedstawienia przestrzeni na płaszczyźnie i mają rozróżniać: to jest mapa, to jest plan, a to jest obrazek przedstawiający np. dom.
 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s