PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Przedszkole pełni wobec dzieci funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące według wytycznych określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23. grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego opisuje proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci mający zapewnić im możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
Podstawa programowa określa cele wychowania przedszkolnego oraz obszary działalności edukacyjnej przedszkola wraz z wiadomościami i umiejętnościami, którymi powinny wykazywać się dzieci pod koniec tego etapu edukacyjnego.
Zachęcamy rodziców naszych wychowanków do zapoznania się z jej treścią.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego – załącznik nr 1
PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Zadania edukacyjne i wychowawcze zgodne z treściami podstawy programowej, wpływające na rozwój intelektualny, fizyczny i osobowościowy dzieci, precyzuje Program wychowania przedszkolnego.
W grupach ogólnodostępnych i integracyjnych dopuszczono do użytku Program wychowania przedszkolnego „Zanim będę uczniem” autorstwa Elżbiety Tokarskiej i Jolanty Kopała.
W grupach terapeutycznych, do których uczęszczają dzieci ze zdiagnozowanym spektrum autyzmu nauczyciele opierają swoją pracę dydaktyczno – wychowawczą na skonstruowanych dla każdego dziecka osobno Indywidualnych Programach Edukacyjno – Terapeutycznych. Wspomniane programy, uwzględniają indywidualne potrzeby i możliwości psychomotoryczne każdego dziecka, są opracowywane na podstawie specjalistycznej dokumentacji wydawanej przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne, opinii i zaleceń specjalistów, wniosków w wyniku przeprowadzenia obserwacji pedagogicznych oraz wywiadów z rodzicami/opiekunami. Indywidualne programy są zgodne z Podstawą programową wychowania przedszkolnego.
PROGRAM WYCHOWAWCZY PRZEDSZKOLA
Sposoby osiągania celów wychowawczych oraz zakres oddziaływania poszczególnych organów przedszkola określa program wychowawczy uchwalony przez Radę Pedagogiczną.
Do pobrania: Program wychowawczy
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września o systemie oświaty (Dz. U. Nr 256, poz.2572 z późn.zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009r.).
Założenia programu:
- Główne cele pracy wychowawczej:
- Zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie, wdrażanie do samodzielności i umiejętności współżycia i współdziałania z innymi.
- Zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami, światem wartości moralnych oraz koniecznością ponoszenia konsekwencji swoich czynów.
- Czynienie wielorakich starań zmierzających do jednolitych oddziaływań wychowawczych pomiędzy domem rodzinnym, a przedszkolem.
- Organizowanie sytuacji pozwalających na poznanie możliwości własnych i innych.
- Umożliwienie dzieciom dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.
- Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami i właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania własnych zachowań.
- Stwarzanie okazji do podejmowania przez dzieci wyborów i zdawania sobie sprawy z ich konsekwencji.
- Zacieśnianie więzi z najbliższym otoczeniem społecznym – budowanie relacji:
dziecko – nauczyciel – rodzic.
- Przykładowe cele operacyjne:
– poznawanie i przestrzeganie podstawowych zasad i zabiegów higienicznych na rzecz własnego zdrowia fizycznego i psychicznego
– wdrażanie nawyków higienicznych i kulturalnych
– usamodzielnianie dziecka
– eliminowanie zachowań agresywnych
– przestrzeganie kompromisu w zabawie
– zgodne funkcjonowanie w grupie
– budowanie systemu wartości
– wskazywanie dzieciom tego, co dobre i złe
– kształtowanie odporności emocjonalnej
– rozpoznawanie i nazywanie uczuć, emocji
– radzenie sobie w nowych i trudnych sytuacjach
– radzenie sobie ze stresem i porażkami
– podejmowanie prób kontrolowania swojego zachowania
– nabywanie nawyków poprawnego zachowania
– stosowanie zwrotów grzecznościowych
– przestrzeganie zasad i umów
– kształtowanie poprawnych relacji z dziećmi i dorosłymi
– stwarzanie warunków sprzyjających zgodnej zabawie
– kształtowanie przynależności do grupy, rodziny
– nabywanie zwyczaju reagowania wezwania i polecenia nauczycieli
– współdziałanie z rówieśnikami
– zgodne współdziałanie w zespole i podejmowanie prób rozwiązywania konfliktów na drodze negocjacji
– rozumienie konieczności szanowania działalności innych (nieprzeszkadzanie innym)
– uważne słuchanie
– szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce
– uznawanie wzajemnych praw do uczestnictwa w zajęciach, rozmowach
– zachowanie prawidłowej postawy przy stole
– prawidłowe posługiwanie się sztućcami
– stosowanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole w trakcie spożywania posiłków, wdrażanie nawyku spożywania zdrowej żywności
– przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, nieoddalanie się od grupy
– reagowanie na sygnał nauczyciela
– nauka bezpiecznych relacji w stosunku do nieznanych osób
– unikanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu – zachowanie bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń rekreacyjnych
– właściwe zachowanie się podczas korzystania ze środków transportu.
- Spodziewane efekty:
Ukształtowanie dziecka:
– empatycznego, wrażliwego na potrzeby i krzywdę innych
– rozumiejącego konieczność poszanowania cudzej własności
– ceniącego wartości moralne
– tolerancyjnego, szanującego odmienność i indywidualność innych ludzi
– posiadającego umiejętność współżycia w społeczeństwie zgodnie z przyjętymi normami
– znającego swoje prawa i obowiązki
– posiadającego umiejętność ponoszenia konsekwencji swoich czynów
– rozumiejącego konsekwencję kłamstwa dla siebie i innych.
Sposoby realizacji programu:
- W stosunku do dziecka:
Systematyczne oddziaływanie i kształtowanie postaw społecznych poprzez:
– rozmowy i dyskusje
– rozwiązywanie konfliktów na drodze porozumienia
– czytanie opowiadań związanych z zachowaniami społecznymi
– omawianie historyjek obrazkowych przedstawiających konflikty społeczne i sposoby ich rozwiązywania
– stworzenie kodeksu właściwych zachowań współżycia w grupie oraz konieczność jego respektowania
– ustalenie środków zaradczych stosowanych w przypadku nierespektowania ustalonych zasad.
- W stosunku do rodziców:
– zapoznanie z programem wychowawczym Przedszkola nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi oraz zasadami i regułami przyjętymi przez dzieci i nauczycieli
– zaopiniowanie programu wychowawczego
– realizowanie programu w domu przez rodziców
– organizowanie dla rodziców warsztatów psychologicznych w celu uświadomienia konieczności ujednolicenia oddziaływań wychowawczych w domu i przedszkolu
– udział rodziców w zebraniach, spotkaniach indywidualnych oraz zajęciach otwartych.
- W stosunku do nauczycieli:
– prowadzenie zajęć koleżeńskich
– wymiana koleżeńska w zakresie doświadczeń, scenariuszy zajęć
– integracja nauczycieli podczas przygotowywania zajęć oraz opracowywania kodeksu zachowań
– ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wszystkich nauczycieli w relacji nauczyciel – dziecko.
- Metody pracy:
– zabawy organizowane i spontaniczne, drama
– twórczość plastyczna i artystyczna dzieci
– dobór i przybliżenie odpowiedniej literatury dziecięcej
– organizacja imprez integracyjnych.
- Formy pracy:
– w małych zespołach
– w zespołach całą grupą
– indywidualnie z dzieckiem.
Prawa i obowiązki przedszkolaka:
Dziecko w przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji Praw dziecka, a w szczególności prawo do:
– właściwie organizowanego procesu opiekuńczego, wychowawczego i dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej
– szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania
– poszanowania jego godności osobistej
– opieki i ochrony
– partnerskiej rozmowy na każdy temat
– akceptacji jego osoby.
W naszej placówce wychowanek ma prawo do:
– zaspakajania potrzeb rozwojowych, a w szczególnie potrzeby bezpieczeństwa i akceptacji
– zdrowego jedzenia
– zaspokajania ciekawości i poznawania otaczającej go rzeczywistości
– badania i odkrywania
– kontaktu i zabawy z innymi, wyboru towarzyszy zabaw
– rozwijania swoich zainteresowań i własnych możliwości twórczych
– decydowania i dokonywania wyborów, wyrażania własnego zadnia, sądów i oczekiwań
– poznania, nazywania i wyrażania własnych emocji
– zrozumiałego dla siebie systemu wyróżnień, nagród i logicznych konsekwencji.
W naszym przedszkolu wychowanek ma obowiązek:
– przestrzegać zasad i norm współżycia w grupie
– nie oddalać się od grupy bez pozwolenia osoby dorosłej
– zgłaszać swoje niedyspozycje zdrowotne
– nie przeszkadzać innym w zabawie, gdy sam nie ma na nią ochoty
– po skończonej zabawie posprzątać miejsce zabawy
– umieć dzielić się z kolegami atrakcyjnymi zabawkami
– szanować prawo do zabawy wszystkich kolegów
– zachowywać zasady bezpieczeństwa podczas zabawy
– nie przeszkadzać odpoczywającym
– poprawnie zachowywać się w miejscach publicznych.
Dziecięcy kodeks zachowań:
- Chcemy:
– pomagać sobie nawzajem
– być uprzejmymi
– bawić się zgodnie
– szanować własność innych
– słuchać poleceń dorosłych
– dbać o książki i zabawki
– dbać o czystość i porządek
– szanować pracę innych
– okazywać, co myślimy i czujemy.
- Nie możemy:
– bić, popychać i krzywdzić innych
– przezywać i wyśmiewać innych
– przeszkadzać innym w zabawie i pracy
– niszczyć efekty pracy innych
– krzyczeć, hałasować i biegać w sali zajęć
– niszczyć zabawek i innych przedmiotów w przedszkolu
– oddalać się od grupy podczas wyjść w teren.
Sposoby nagradzania, wyróżniania i dezaprobaty dla zachowań niepożądanych:
- Formy nagradzania, wyróżniania:
– nagradzanie uznaniem, pochwałą, uściskiem dłoni
– nagradzanie poprzez sprawienie przyjemności dziecku przez nauczyciela lub kolegów w kontaktach indywidualnych lub na forum całej grupy
– obdarzanie dziecka szczególnym zaufaniem, np. poprzez zwiększanie zakresu jego samodzielności
– przywilej wykonywania prostych czynności wskazanych przez nauczyciela, obowiązków wobec grupy rówieśniczej
– atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie wg pomysłu dzieci
– drobne nagrody rzeczowe, emblematy uznania, dyplomy.
- Dezaprobata dla zachowań niepożądanych:
– tłumaczenie, wyjaśnienie
– wyrażanie przez nauczyciela smutku i zawodu z powodu zachowań dziecka
– ukazywanie następstw zachowania, tłumaczenie dziecku w celu zmuszenia do autorefleksji
– czasowe odebranie przyznanego przywileju
– modelowanie zachowania – empatia
– odsunięcie od zabawy – kącik ciszy.
Zasady budowania systemu motywacji:
– łączyć nagrody konkretne ze społecznymi
– stosować nagrody zaraz po wystąpieniu zachowania pożądanego
– przechodzić od nagradzania ciągłego do sporadycznego
– konsultować nagrody z rodzicami
– nagradzać również próby wykonywania czynności, wysiłek a nie tylko efekt
– zachować konsekwencję w stosowaniu wzmocnień.